Aanmelden voor hulp

Als je denkt in aanmerking komt voor voedselhulp dan kun je jezelf aanmelden.
Dat doe je door het aanmeldformulier in te vullen.
Een hulpverlener kan je ook aanmelden via dit formulier. In dat geval vult de hulpverlener zijn/haar gegevens ook in op het aanmeldingsformulier.
Als je dit formulier hebt ingevuld (of hebt laten invullen) kunt je het insturen naar het mailadres van de voedselbank.

Wat gebeurt er na mijn aanmelding?

Na binnenkomst van je aanvraag kijkt iemand van de voedselbank of een voedselpakket uitgedeeld mag worden. Hiervoor gelden een aantal regels.
Als het duidelijk is dat je niet in aanmerking komt, word je daarvan op de hoogte gebracht. Er wordt daarbij ook verteld waarom je niet in aanmerking komt.

Als het er op lijkt dat je wel een voedselpakket kan krijgen, wordt dit voedselpakket eerst vier weken verstrekt. Binnen die vier weken beoordeelt een vrijwilliger van de voedselbank je aanvraag.  Die kan je bezoeken, telefonisch nadere informatie vragen of vragen om bewijsstukken te overleggen. Dan wordt vastgesteld hoe lang je een voedselpakket kunt komen halen.

Later wordt opnieuw gekeken of je nog recht hebt op een voedselpakket. Je moet daarvoor weer opnieuw een aanvraag (laten) doen. Je wordt gevraagd om die aanvraag opnieuw te doen  ongeveer een maand voordat de eerder toegekende periode afloopt.

Voedselpakketten worden maximaal drie jaar verstrekt. Alleen als er sprake is van bijzondere omstandigheden kan hiervan worden afgeweken. Elk jaar worden de normen die wij gebruiken om te kijken of iemand recht heeft op voedselhulp opnieuw vastgesteld. Dit gebeurt door de Algemene Ledenvergadering van Voedselbanken Nederland. Wij bedenken deze regels dus niet zelf. Deze worden landelijk voor alle aangesloten voedselbanken vastgesteld.

Als je nog vragen hebt over de procedure neem dan gerust contact met ons op.